Dag 3, Friluftsliv

14 januari 2018 - Ålesund, Noorwegen

Enige uren na het inslapen werd ik wakker doordat het bed zich op regelmatige doch onverwachte wijze door de ruimte leek te bewegen. Om de beurt keken hoofd en voeten op elkaar neer. Bij het ontbijt leidde de ruwe zee tot grappige taferelen van mensen die alsof dronken door de gang naar de ontbijttafels laveerden, alwaar de koffie maar met moeite kon worden overtuigd in het kopje te blijven..
Afgezien van de onpraktische kant van de ruwe zee, het blijkt dat de Kong Harald een van de weinige moderne schepen zonder stabilisatoren is, is het wel een machtig gevoel om dit schip van ruim 12.000 ton als een rubber bootje over de golven te voelen dansen.

's Middags hebben we Ålesund aangedaan, een pittoresk plaatsje dat, nadat het in 1904 volledig door brand was verwoest, door de Noorwegenbewonderaar keizer Wilhelm II werd geholpen met de wederopbouw in de voor die tijd zo typische Jugendstil.

Friluftsliv is vrij vertaald "leven-in-de-buitenlucht" , een Noorse manier van leven en opvoeden waarbij het spelen in en met de natuur, met eerbied voor haar schoonheid en gezag, tot standaard wordt verheven. Na een langdurige en dradige presentatie over dit onderwerp aan boord, er is zelfs een heuse academische titel te behalen in het friluftsliv-isme, meende ik mijn eigen opvoeding hierin terug te vinden.
En de schoonheid die hier in het landschap te zien is, maakt het voor mij niet moeilijk te zien waarom die Noren zo graag friluftslivten...

1. Wilfried:
    15 januari 2018
    Mooi geschreven Martijn. Je mag van mij alleen wel meer foto’s posten. 😋
  2. Martijn:
    16 januari 2018
    Dank voor je feedback.. Verwacht meer foto's vanaf vandaag!