In de schaduw van de Maan

13 maart 2024 - Groningen, Nederland

Over enkele weken en op slechts een klein stukje van het aardoppervlak zal het op klaarlichte dag voor vier minuten donker zijn. De maan zal dan precies tussen de zon en de aarde doorschuiven en haar schaduw op een heel smal strookje aardoppervlak laten vallen.

De vraag die sommigen misschien stellen, namelijk of er iets is tussen haar en mij, zal dan worden beantwoord met: jazeker, de maan!  Anderen zullen mogelijk opwerpen dat duisternis midden in het licht maar slecht begrepen wordt. Hoe het ook zij, het is juist deze specifieke duisternis die licht werpt op vragen die 'normale' mensen beter niet stellen.

En met specifiek doel ik dan niet op licht dat door de duisternis zichtbaar wordt gemaakt, zoals sterrenlicht, maar in dit uitzonderlijke geval op duisternis die zichtbaar wordt in het volle licht: door een ongelooflijk toeval is onze zon 400x zo groot als de maan en staat ook 400x zo ver weg, waardoor beide dezelfde schijnbare diameter hebben.

1. Jojanneke:
    9 april 2024
    En, hoe donker voelde de schaduw? En nog licht van een komeet mogen ervaren? Veilige goede terugkomst ☺
  2. Martijn:
    10 april 2024
    Hey Jojanneke, dank voor je reactie. Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt staat mijn blog niet online. Dit heeft deels met falende techniek deels met een groepsdynamiek die het schrijven enigszins hinderde te maken. We praten ongetwijfeld snel bij. 😎

Jouw reactie