Dag 2, Bergen

13 januari 2018 - Bergen, Noorwegen

Met het enigszins surrealistische filter dat verkregen wordt na een nacht zonder slaap, het bed was te zacht, de kamer te klein en te warm, maar vooral door de spanning van wat de komende morgen allemaal te wachten stond, kwam ik om 06:00 nogal brak uit bed. Een buschauffeur die blijkbaar juist extreem goed geslapen had, racete ons met een voortvarendheid die grensde aan het maniakale naar de luchthaven, hetgeen bijna hetzelfde effect als een sterke bak koffie op me had.

Dan het moment waarop we door het dikke wolkendek schieten en de witte wijdsheid van deze planeet zich openbaart als een prelude op het poollandschap waar we hopelijk een glimp van op zullen vangen. Gevolgd door het zwart-wit geblokte besef dat, naast alle kleinigheden als buschauffeurs, huilende baby's, slechte koffie en broodjes, er ook die prachtige wereld van verwondering is voor iets zo simpel en monumentaals als het aanschouwen van de verkeerde kant van het wolkendek.
Overmand door de kracht van het beeld en gebrek aan slaap schijn ik luid snurkend niet veel van de vliegreis meegemaakt te hebben, hetgeen mij trouwens uitstekend beviel.
Bergen is een prachtig stadje, charmante oude houten vissershuisjes worden afgewisseld met de knisperende scherpte van moderne flatgebouwen en huizen van staal en glas.
Zoals verwacht trek ik de gemiddelde leeftijd aan boord van de Kong Harold ernstig naar beneden, maar dat gebeurt natuurlijk wel vaker. Met een uurtje of twee varen we uit en de spanning van gisteren maakt plaats voor opgewekte anticipatie.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade